Datarecovery

Stap1:
Om helder te krijgen waar het probleem zit, moet de harde schijf of andere datadrager bij ons worden aangeboden voor een 1e onderzoek.
Dit 1e onderzoek is volledig gratis.

Tijdens dit 1e onderzoek kijken wij na of de schijf een fysiek/mechanisch/electronisch of een logisch probleem heeft.

Nadat voor ons duidelijk is waar het probleem zit, overleggen wij met u over de mogelijkheden en een indicatie van de kosten van de recovery.

Stap 2a:
Als wij u kunnen helpen, krijgt u van ons een prijsopgave. Dat wil niet zeggen dat wij uw data kunnen terughalen maar dat u akkoord gaat met de kosten, indien het ons lukt om voldoende informatie terug te halen. Wij beginnen dan met de daadwerkelijke recovery en laten u weten als het klaar is. U kunt dan zelf een Externe Schijf aanleveren of wij kunnen er een leveren. Wij hebben immers iets nodig waarop wij uw data kunnen terugzetten.

Stap 2b:
Als wij u niet kunnen helpen, kunnen wij evt. bemiddelen met een gespecialiseerd datarecovery bedrijf. Wij kunnen uw schijf dan opsturen voor een betaald onderzoek. Dit is echter alleen interessant voor hele belangrijke data, daar de kosten vaak pas beginnen bij 995. Ex BTW.

Computer Service Maastricht is erkend Service Partner van Stellar DataRecovery. U kunt uw datadrager ook zelf aanmelden bij Stellar Data Recovery. Gebruik dan onze partnercode 4U7NRA. Wij raden u echter aan om eerst een gratis vooronderzoek door ons te laten verrichten. Indien wij zelf uw data kunnen terughalen dan is vaak vele malen goedkoper dan wanneer een data-recoveryspecialist dit moet doen.

Bij fysieke schade moet de schijf worden opengemaakt en dat moet gebeuren in een speciale luchtledige ruimte en gedaan worden door een Engineer met verstand van zaken. Dit is erg kostbaar en de totale recoverykosten zullen vaak tussen de 1000 en 4000,- Ex BTW bedragen. Deze kosten zijn voor particulier bijna niet op te brengen en dan wordt er meestal gekozen om niet verder te gaan met een betaalde recovery.

Bij Externe Harde Schijven moeten wij de behuizing van de harde schijf verwijderen en de schijf zelf testen om te kijken of het probleem in de behuizing of in de stroomadapter zit. We krijgen dan een beter beeld welke soort behuizing het is en welke aansluiting deze van binnen heeft en wat eventueel een nieuwe behuizing kost als deze te vervangen is. Als de schijf weer werkt met een nieuwe behuizing krijgt u een prijsopgave voor het vervangen van de behuizing incl. de onderdelen.

Indien u een harde schijf wilt laten nakijken kunt u deze bij ons aanbieden voor een gratis vooronderzoek en dan beoordelen wij de situatie en overleggen daarna met u.

Een goede back-up maken wordt vaak onderschat en niet iedereen heeft door wat een goede back-up nu precies is. Uw foto’s op een externe harde schijf zetten is dus geen back-up. Een goede back-up heeft u als u belangrijke dingen 2x heeft. Dus zowel op de Computer en een recente kopie (Gemaakt met een back-up programma) op een externe harde schijf. Voor Windows kunt u bv gebruik van het gratis programma SyncBackup. https://www.seniorweb.nl/artikel/back-up-maken-met-syncback of met de bestandsgeschiedenis van Windows zelf.