OneDrive is een opslagruimte in de cloud van Microsoft
waar u bestanden in kunt opslaan.

Vervolgens kunt u met een PC, Laptop, SmartPhone of tablet een verbinding tot stand brengen tussen uw Apparaat en uw OneDrive in Cloud.

Deze verbinding kunt u maken & instellen met de OneDrive App.
De werking van deze App verschilt een beetje per toestel maar 
verschilt ook in de manier hoe u iets gesynct wilt hebben.

Hieronder zullen wij een aantal voorbeelden uit de praktijk laten zien.
Zo kunt u bv. meerdere OneDrives hebben. elk met een eigen account,
en kunt u extra instellingen maken zodat u invloed heeft op de manier
hoe de OneDrive App zich moet gedragen naar gelang de situatie.

Elke situatie is namelijk anders maar als u zich een beetje verdiept in OneDrive
en in de werking van OneDrive, dan weet u ook waar op moet letten. 

OneDrive is dus een onderdeel van Microsoft365.
Om een verbinding te kunnen maken moet u over een Microsoft365 account beschikken. Dit kan een Persoonlijk- of een Werk/School account zijn.

Windows 10
U moet zich dus aanmelden in de OneDrive App en vervolgens zorgt deze App ervoor dat er een aparte OneDrive Map op uw PC en een verbinding wordt gemaakt tussen deze Map en uw OneDrive in de Cloud.
DubbelKlik op de OneDrive Icoon/indicator ——–>
En meld u aan met het juiste Werk/School of
Personal account.

Hier gaat het vaak mis als mensen niet eens weten welk soort Microsoft365 account ze hebben. Je moet namelijk een e-mail adres registreren en het gebeurt heel vaak dat hetzelfde adres al eens eerder gebruikt is bij een Persoonlijk Account.
Voor zakelijke producten kiest u dus Werk Account.
Wij adviseren u in dit geval om uw Persoonlijke Account te hernoemen naar een @outlook.com adres.

Het OneDrive icoontje werkt als een indicator zodat u kunt waarnemen of alles in orde is. (Tip! Sleep dit icoontje van de "Verborgen Pictogrammen" naar de taakbalk en plaats het naast de batterij- of Wifi indicator
Klik met de rechtermuisknop op de indicator om het menu op te roepen. Klik daarna op Instellingen...

Nadat u bent aangemeld kunt u naar de Instellingen gaan van de OneDrive App waar u een aantal tabbladen (Instellingen, Account, info etc.) ziet staan.

Indien u genoeg schijfruimte heeft kunt u hier het beste “Bestanden op Aanvraag” uit vinken.
Standaard staat dit aan en dit zorgt ervoor dat uw bestanden enkel in de Cloud blijven staan totdat u ze aanspreekt. Wij hebben liever dat alle bestanden die in OneDrive staan, ook fysiek op de PC zelf al aanwezig zijn, tenminste als u dat ook wilt want op een PC die u deelt met iemand anders, is het misschien helemaal geen goed idee om de OneDrive te gebruiken zoals hier beschreven wordt. Dit kunnen wij niet voor u inschatten helaas en wij gaan er dus vanuit dat U de enige gebruiker bent van uw PC en/of laptop.